zaterdag 28 december 2013

DE BUIZERD

Iedereen heeft wel eens een buizerd gezien. Meestal op een paal langs de snelweg of op een hek bij een weiland. De buizerd is de meest voorkomende roofvogel van Nederland. In het gehele land broeden deze vogels. Dit gebeurd meestal in een hoge boom in het bos.

Het komt regelmatig voor dat trimmers worden lastiggevallen door een buizerd omdat de weg dicht in de buurt lag van hun nestplaats.


Het fotograferen van een buizerd is niet al te gemakkelijk . Meestal begin ik al van veraf foto's te maken en telkens loop ik een paar  meter door en maak weer een paar foto's. Soms kijk ik ook een andere kant op om het te laten lijken dat ik hem niet gezien heb. Als ik dan weer kijk zie ik meestal een wegvliegende buizerd. Een prooi etende buizerd fotograferen lukt ook wel maar tot een bepaald punt en dan laat hij zijn prooi alleen. Meestal komt hij terug als je weg bent. Vanuit de auto is het gemakkelijker omdat dit een goede schuilplaats is.

Zoals je al ziet op de foto's zijn de buizerds  te zien in verschillende kleuren. Donkerbruin, lichtbruin en een wittere variant zijn ook te zien. Links zie je een buizerd met veel wit op de borst. Hij is altijd te zien tussen manege en voetbalvelden in de boekend. 

De prooi van de buizerd is hoofdzakelijk muizen. Maar ook kikkers ,wormen, kevers en konijnen horen tot zijn voedselkring. Zij jagen veelal vanuit een kijkpost waar ze de omgeving afzoeken. Als ze langs wegen zitten zijn ze ook op zoek naar kleinwild wat doodgereden is. Dat dit niet zonder gevaar is is regelmatig te zien als er weer een door een auto geschept is. Op een grasveld bij de waterzuivering in Blerick staat in het midden een paal. De foto van de buizerd met het konijn is hier genomen. Als ik er voorbij rij zit hij regelmatig op zijn post.

Links een lichte en rechts een donkere variant. De buizerd is geen typische trekvogel maar de buizerds uit scandinavien trekken wel eens door naar ons. Veel buizerds zijn echte standvogels die het hele jaar hier blijven.
Dat de buizerds het in de winter  wel een erg zwaar krijgen heb ik zelf wel eens ondervonden.Tijdens een wandeling kwam ik een buizerd tegen welke geen puf meer had om weg te vliegen. Ik heb hem gepakt en naar de dierenopvang gebracht. Helaas heeft hij het niet overleefd.

Deze buizerd links heeft deze winter niet overleefd. Ook hebben we  bij de wittsee in Duitsland  twee buizerds gevonden . Een was ondervoed en heeft het overleefd. ( Foto Geert ) De  tweede had een gebroken poot en is  naar de dierenambulance gebracht. Of hij het heeft overleefd is niet bekend.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten