zondag 22 december 2013

ZWARTE IBIS





Zondag 3 november werd er in Hout Blerick een Zwarte Ibis waargenomen. Deze waarneming werd op waarneming.nl gemeld. Op dezelfde avond las ik deze melding en besloot op de maandagmiddag na mijn werk even te gaan kijken. Rond 3 uur reed ik richting Hout Blerick , is maar 10 minuten rijden, uiteraard vergezeld van mijn camera om te kijken of ik van de Zwarte Ibis een paar foto’s zou kunnen maken.

Mijn camera is een Canon powershot SX50HS superzoom camera. Uitgerust met 50 x opt zoom en een 100 x zoomplus en
is het een perfecte camera om vogels ,welke meestal veraf zitten, te fotograferen. Heb wel eens een SLR camera geprobeerd en ook gekocht maar de kosten van een grote zoomlens wegen niet op tegen mijn resultaten met mijn superzoomcamera. Ook hoef ik niet zo te slepen tijdens mijn wandel of fietstochten.

Terug naar de Zwarte Ibis. Aangekomen bij de plek waar hij was waargenomen was hij niet te zien. Na nog wat in de omgeving gezocht te hebben toch maar weer huiswaarts gekeerd met de gedachte om het morgen weer te proberen.



Dinsdagmorgen om 7 uur naar buiten gekeken en geconstateerd dat het helder was dus een grote kans  om een paar mooie foto’s te maken. Aangekomen zag ik hem direct zitten op een gedeeltelijk ondergelopen grasland waar hij zich te goed deed aan wormen en ander voedsel wat hij kon vinden. Op een bepaald moment werd hij lastig gevallen door een groep Kauwen .Hierdoor viel mij ook op dat hij niet erg groot was t.o.v. de kauwen. Opeens vlogen de kauwen op en met hen de Ibis om op 10 meter van mij te landen. Inmiddels waren er ook al een paar andere vogelaars aangekomen. Vanuit de auto kon ik leuke foto’s maken ook omdat de zon af en toe voor een goede belichting zorgde. Na een uurtje naar weer naar huis gereden om snel ongeveer 200 foto’s te gaan bekijken.      ( zie resultaat )

Twee dagen later toch weer eens gaan kijken of hij er nog zat. Ik vond hem op een andere plek nogal ver af . Opeens vloog hij op draaide een paar rondjes en lande weer op de de plek waar hij het meeste was gemeld. Er naar toe gereden waar hij nog dichterbij zat dan de eerste keer.
Omdat de zon scheen waren dit prachtige omstandigheden om een paar mooie foto's  te maken . Een prachtige vogel welke niet zwart was maar bruin en in deze omstandigheden blonk
als een juweel. Zo kan je maar zien dat in de buurt van Venlo en omstreken veel prachtige waarnemingen gedaan zijn van ( gewone ) en zeldzame tot zeer zeldzame soorten.


Al met al een mooie mooie vogel dicht bij huis gemakkelijk te fotograferen omdat hij niet erg schuw was. 




Geen opmerkingen:

Een reactie posten