maandag 6 januari 2014

DE KUIFLEEUWERIK

Een paar jaar terug waren we op vakantie  op lesbos. Dit Grieks eiland ligt op de voorjaarsvogeltrek van veel vogelsoorten. Het reisverslag van dit eiland volgt later. Wat wel opviel dat er overal kuifleeuwerikken zaten. Over dit soort wil ik het nu hebben.

De kuifleeuwerikken staan op het punt om uit Nederland te verdwijnen. De laatste is in den Bosch gemeld. De laatste plek waar deze vogel jongen heeft gehad is in Venlo. Op tradeport noord zijn ze al jaren aanwezig . In 2011 hebben ze nog 3 jongen gehad . De laatste keer dat ik ze gezien heb was op18 april 2012 . De eestte keer was in Jan 2011. Voor mij was het toen de eerste zeldzame waarneming.

De plek waar ze zaten is en groot  tankstation en een nog grotere parkeerplaats waar de hele week vrachtauto's af en aan rijden.  Tussen deze auto's zaten de leeuwerikken hun voedsel te zoeken. Voor 30 jaar terug broedde er nog een paar duizend vogels in Nederland. Vooral de gebieden waar ze zich ophielden is verdwenen. Ze houden van rommelige ongebouwde gebieden en die zijn er niet veel meer . Alles is overal opgeruimd . Als je een keer in griekenland bent geweest dat weet dat het daar niet altijd gebeurd.

Vooral in het jaar dat ze jongen hadden ben ik regelmatig wezen kijken. De kuifleeuwerik wil niet graag gestoord worden en vliegt vrij snel weg al je te dicht bij komt. Vooral voor mensen met camera's zijn ze allergie's.  Vanuit de auto heb  ik de beste foto's gemaakt. De jongen leeuwerikken lieten je dicht bij  komen. Vooral op een plek waren het het meeste aanwezig. Tijdens een bezoek aan "De Banen" in nederweert kwam ik in gesprek met een vogelaar. Toen wij het over de kuifleeuwerikken hadden vertelde hij waarom deze  plek gewild was. Hij werkte op tradeport en voerde regelmatig meelwormen op deze plek. Ik kan mij goed voorstellen dat dit waar is.










De leeuwerikken zijn prachtige vogels om te fotograferen. Ook de veel meer voorkomende veld en boomleeuwerikken zijn prachtig getekend . Toch zijn deze soorten ook aan het verminderen.
Al met al het is zeer jammer als de kuifleeuwerik verdwijnt in Nederland, maar zolang ze in andere landen nog veel voorkomen zijn ze nog lang niet uitgestorven.

  In Nederland verdwijnen soorten maar er komen ook soorten terug. Dit alles gebeurd omdat ons land op een zeer goede wijze natuurgebieden aanlegt en teruggeeft aan de natuur.

  Soms zie een aparte leeuwerik. Regelmatig sms't Joop mij als er iets aparts te zien is. Ditmaal was het een albino  veldleeuwerik. Ik erop af  en jawel hoor het was er een.





Hopelijk komen de kuifleeuwerikken dit jaar toch weer terug in venlo zodat nog veel liefhebbers ze kan waarnemen.








Geen opmerkingen:

Een reactie posten