dinsdag 7 januari 2014

DE VOGELGIDSEN

De uitrusting van een beginnende Vogelaar bestaat in het begin uit een verrekijker en een vogelgids. De kijker is van een redelijke prijs en vogelgidsen zijn er in alle maten en prijzen. Op het ogenblik met de huidige techniek is een iPhone al voldoende om te kijken welke vogel je hebt waargenomen. Heb je het geluid dan kan dit ook nog via speciale app's nagegaan worden wat het voor een vogel was.


Zelf ben ik na een bepaald moment de waarnemingen gaan melden op waarneming.nl waar deskundigen je wel corrigeerde als je verkeerde vogel had ingevuld. Uiteraard kan dit het beste met foto. Dit is dan ook de reden dat ik elke waarneming voorzie van een foto.


In het verre verleden lag dit wel anders. In het begin van de vorige eeuw was fotograferen moeilijk en duur. Waarnemingen welke gedaan werden waren voorzien van een beschrijving en of tekening van de waargenomen vogel.  
Naslagwerken waren er ook niet zo veel voorhanden zodat de kring van vogelaars waarin men verkeerde je veel informatie verstrekken  kon.

Pionier op het gebied van verstrekken van informatie was J.P.Thijse.
J.P.Thijsse was veldbioloog en schreef in 1903 " Het Vogeljaar "
Hierna gaf hij "Dit Vogelboekje" uit een echte vogelalmanak van begin 1900.

Ook werd hij gevraagd voor het schrijven van de bekende verkade albums.
In de verkade albums kon men gespaarde plaatsjes plakken . Het waren meer natuuralbums en geen speciale vogelalbums.


Andere bedrijven gaven die tijd ook vogelboeken uit waarbij men plaatjes kon sparen. Een goed voorbeeld is de koffiefabriek Tiktak. In 1924 en in 1927 werden 2 delen  van het vogelalbum uitgebracht. Anders dan de verkadealbums kon men de plaatjes niet inplakken maar in speciale venster insteken. De plaatjes zijn stuk voor stuk juweeltjes .



Ook de van Delft koekfabriek gaf albums uit genaamd " Hoe heet die vogel "
Deel  1 en 2 . Ook hierin kon men gespaarde plaatjes plakken. De schrijver van deze boekjes is Jan.P.Strijbos. Omdat deze boeken kleiner van formaat waren konden deze al gebruikt worden als vogelgids.

Zelf heb ik buiten deze oude uitgaven meerdere vogelboeken die mij af en toe helpen om een vogel te herkennen. Ik moet wel bekennen dat door de site waarneming.nl ik soms te lui ben geworden om het zelf uit te zoeken. Ook sta ik versteld dat er vele vogelaars zijn die aan de vlucht zien en het geluid horende al weten  met welke vogel ze te doen hebben. Ik kan dit wel met niet zo'n zeldzame en inheemse vogels. En ik  vind het prima zo. Uiteraard  krijg je door ervaring steeds meer kennis en dat is voldoende.







Geen opmerkingen:

Een reactie posten