woensdag 3 juni 2015

IN EN RONDOM DE TANGKOEL ( 3 )


Eindelijk was het zover.  Ik hoorde van diverse vissers dat de IJsvogel actief was. Dit wil zeggen dat hij jongen moet gaan voeren. De eerste tijd met kleine jongen gaat hij nog niet zo dikwijls voeren maar bij grote jongen moet hij heel wat visjes brengen. Ik wilde net naar huis gaan toen ik bij het bruggetje de ijsvogel hoorde. Ik ging op visplek 2 zitten om te kijken of hij zich liet zien. Om mij heen waren de Winterkoningen volop bezig met het voeren van hun jongen. Een van de Winterkoningen kwam op een paar meter van mij zoeken naar iets lekkers in het gras. In zijn bek had hij een libelle.











Opeens hoorde ik het snerpende geluid van de IJsvogel. En jawel recht tegen over mij ging hij  zitten. Hij keek naar het water om te zien of er een visje zwom. Een paar keer vloog hij een takje verder waar hij beter zicht op het water had. Toen ik wat dichterbij wou gaan vloog een stukje verder in een struik aan het water. Op de foto waar je de IJsvogel erg klein staat kun je zien hoe klein hij is. In het echt moet je hem aan zien komen vliegen anders valt hij niet op.

































Eerder deze week had ik de Blauwe Reiger gefotografeerd. Hij zat in het paaigebied te vissen zonder vergunning. Langs de familiesteiger in het riet zit de Meerkoet te broeden. Als de jongen geboren worden verlaten ze meestal direct het nest. Dan begint het overlevingsproces. Het grote gevaar voor deze jongen zit onder water. Menige Snoek en meerval lust wel zo'n jonge vogel. Wat ook opvalt bij deze jongen dat ze zo lelijk zijn, maar later worden het weer leuke watervogels.










Aan de linker zijde van visplek 2 heeft zoals de meeste vissers wel weten een Spreeuw gebroed.
Als de oudervogel de jongen had gevoerd scheten de jongen door het gat het water in.
Ook hoor je en af en toe zie je een Vlaamse Gaai. Een prachtige vogel . De Vlaamse Gaai is erg schuw maar toch heb ik er een kunnen fotograferen op het kerkhof. Hierop kun je zien wat een prachtige vogel het is.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten