zondag 24 mei 2015

DE ROODBORSTTAPUIT

DE ROODBORSTTAPUIT

Toen ik in 2010 wat intensiever vogels ging fotograferen was deze vogel een van de eerste vogels waarvan ik de naam niet kon. Op rabarberplanten in de Boekend zag ik een klein vogeltje met een zwarte kop die een tikkend geluid maakt. Dit geluid is de roep naar het vrouwtje en ook naar de jongen. Toch kan dit vogeltje prachtig zingen. Vallend uit de lucht en volop zingend land hij op zijn uitkijkpost. Deze vogel houd zich op in ruw landschap met kleine boompjes als uitkijkpost. Hij is erg algemeen toch denk ik dat weinigen hem wel eens in het echt hebben gezien. Het mannetje met zwarte kop en rozerode borst is altijd een prachtige kans voor een mooie foto. Ze zijn schuw maar als je, zoals ik veel doe, uit een auto fotografeer kun je ze op een paar meter benaderen. Het vrouwtje is minder mooi maar is zeker de moeite waard. Hun nest wordt net boven of op de grond gemaakt.


















Meestal hebben ze 3 a 4 jongen. Deze worden met insecten grootgebracht.
De jongen zijn, als ze uitgevlogen zijn, steeds in de buurt van de ouders en roepen steeds om gevoerd te worden. Alle foto's van deze Roodborsttapuiten familie zijn in Siberie gemaakt. Ook op de Crayerlerheide kun je al fietsend deze schitterend vogel waarnemen. Als je het tikkend geluid  hoort  moet je letten op hoge uitkijkpunten waar ze wippend op uitkijk zitten.




























Voor beginnende vogelaars kun je op de telefoon een app installeren waarop je kunt zien welke vogel het is, wat voor zang hij zingt en de kenmerken van de soort. Voor iOS  dus iPhone kun je  " Vogels in Nederland " downloaden.  Bij een  toestel met Android besturing kun je de app van een vroegere collega van mij downloaden . Het adres is www.sjakkie.nl.  En dan Vogels in Nederland. Geheel zelf door hem gemaakt.
Veel succes naar het zoeken van de Roodborsttapuit .

Geen opmerkingen:

Een reactie posten