zondag 31 mei 2015

DE ORPHEUSSPOTVOGEL

De Orpheusspotvogel.

Soms zijn er verrassingen in een seizoen. Dat zijn dan de zeldzame waarnemingen. Zoals jullie weten ben ik altijd blij met een mooie foto of waarneming van een zogenaamde normale en veel voorkomende soort. Toch trekt het mij naar de plek waar een aparte en zeldzame soort is gezien. Zeker als het niet al te ver weg is. De eerste keer dat ik de Orpheusspotvogel heb mogen fotograferen was in Horst aan de Maas.










In begin juni 2012 zat op Californië tussen Sevenum en Grubbenvorst een Orpheusspotvogel.
Op waarnemingen zag ik dat het er veel bekijks was dus besloot ik te wachten totdat het rustiger werd. Ik ga het liefste kijken met zo min mogelijk medekijkers. Dat deze zeldzame vogel zich in onze provincie laat zien en zeker horen heeft waarschijnlijk iets met het klimaat te maken. Ze broeden hier niet maar jaarlijks is er wel een exemplaar te zien. Ze zakken steeds noordelijker af om een partner te vinden. Alle vogels die werden gezien waren mannetjes. Ze zijn ook bijna niet te onderscheiden van de gewone spotvogel die veel meer voorkomt. Alleen de prachtige zang onderscheid de Orpheusspotvogel van de gewone.














Het exemplaar in Horst zat bij een volgegroeide sloot en  een klein bosje met struiken en bomen. Toen ik er aankwam zag ik vrij snel dat ik in het goede gebied was. De bosjes waren her en der platgetrapt door de vele vogelaars. Zoeken hoefde je niet want de vogel liet zich volop horen. Ik ben er 3 keer geweest waarbij ik op de zonnestand lette zodat het beste licht voor mijn foto's had.
Dit is erg belangrijk want tegen de zon in fotograferen levert overbelichte foto's op.
Als je dan in zo'n gebiedje vertoefd kom je er achter dat er veel meer te zien is.  Kneutjes of Heivinken zoals ik ze noem, Grasmussen, Roodborsttapuiten, kleine Karekieten en Bosrietzangers heb ik er gezien.










De Orpheusspotvogel  die nu op Klein Vink te zien is heb afgelopen zondag gezien. Omdat mijn huidige camera  veel beter is dan de camera in 2012 heb ik weer betere foto's kunnen maken. Ook moet ik zeggen dat de vogel op een afstand 10 meter te zien was in de boompjes. Wel zat er dikwijls altijd wel een blaadje tussen de camera en vogel. Maar omdat de vogel zich steeds verplaatst zijn er altijd wel momenten dat hij beter te zien is.









De grotere opnames van de Orpheusspotvogel in Arcen zijn via het fotobewerkingsprogramma Picasa verkleind of beter gezegd de vogel wordt groter in beeld gebracht. Meestal fotografeer ik met maximaal met  65 x optische zoom. De rest doe ik op de computer.  Picasa is gratis bij Google te downloaden.  Toen ik naar de auto liep heb ik nog foto's kunnen maken van  een ooievaar die over vloog.








Geen opmerkingen:

Een reactie posten