zondag 12 april 2015

DE ZWARTE SPECHT



Op 12 april 's morgens met de fiets naar Krickenbeck getogen. Van Joop de tip gekregen dat bij Krickenbeck een boomklever een spechtengat aan het dicht metselen was. Toen ik in de buurt kwam hoorde ik de Zwartkop zingen. Deze soort fluit als een lijster. De Zwartkop heeft zoals de naam al zegt een zwarte pet op. Het vrouwtje heeft een bruine pet. Ze zijn een veel voorkomende soort die vooral in de struiken en bossen leeft.

Ik heb wel eens gezegd dat er altijd een keer komt dat je een soort mooi voor de lens krijgt. Vandaag gebeurde het met de Zwarte Specht. Ik had wel eens een foto gemaakt maar deze was onduidelijk en ver weg. Ook is de Zwarte Specht een schuwe vogel waardoor je ze weinig ziet. Tijdens het zoeken naar de zwartkop hoorde ik een gedempt kloppen/hakken op een boom. Ik keek rond maar zag niets. Toen viel mijn oog op een ovaal gat in een hoge boom. Ik dacht aan de zwarte specht maar zeker wist ik het niet. Ik liep terug naar mijn fiets toen opeens de zwarte specht kwam aanvliegen. Hij vloog naar de boom met het gat en ging er even zitten maar vloog snel weer weg. Nu wist ik zeker dat dit nest de Zwarte Specht toebehoorde. Ik ging in de buurt van de boom op een bank zitten waar ik het nest in de gaten kon houden. Na 10 minuten kwam de specht weer naar het nest en bleef zitten tegen de boom. Hij bleef steeds roepen alsof hij een partner wou lokken voor zijn nieuwe woning. Na een paar minuten vloog hij weer weg.


















Opeens hoorde ik weer het doffe geluid van het hakken in een boom. Het leek erop dat een Zwarte Specht in het hol de ruimte wat groter aan het maken was. En ja opeens verscheen er in het gat een Zwarte Specht.  Ik kon er diverse foto's van maken voordat hij weg vloog. Ik besloot nog even te kijken en weer kwam er een zwarte specht naar het nest. Omdat ik vrij ver weg was verstoorde ik hun broedgedrag niet.

Ik besloot om weer naar huis te fietsen waar ik onderweg nog foto's kon maken van Koolmezen, Heggenmus en Goudvinken . Al met al een geslaagde rit.





















Bij thuiskomst heb ik nagekeken waar je een mannetje en een vrouwtje Zwarte Specht aan kunt herkennen . Het mannetje heeft een rode pet en het vrouwtje alleen rood op de achterkant van zijn kop. De specht die steeds bij de boom kwam kijken was dus een vrouwtje.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten