zondag 27 juli 2014

IJSVOGELS



Een van de meest schitterende vogels in Nederland is de ijsvogel. Als je niet geïnteresseerd ben in vogels zul je misschien een ijsvogel  horen maar niet zien. En als je er een ziet is hij de volgende seconde al weer weg, je in verbazing achterlatend. Voor een Vogelaar en vooral voor een die foto's maakt is een ijsvogel een hoogtepunt.  De ijsvogel is vooral te zien bij water. Dit is niet zo gek want hij is een viseter. Hij vist vanuit een tak boven het water. Via een snelle duik in het water haalt hij menig visje naar boven. Met snelle bewegingen slaat hij de vis dood tegen de tak  om hem daarna in zijn geheel door te slikken.  Broeden doet hij in tunnels in steile wanden langs of in de buurt van water. In de buurt van Venlo zijn bij elk water wel broedende ijsvogels. De ijsvogels broeden meerdere keren achter elkaar. Wel maakt hij meestal een nieuwe broedtunnel. De ijsvogel is in de buurt te zien bij HET JAMMERDAL , DE TANGKOEL, HET ZWARTE WATER, langs de Maas en in diverse beken. Met zo'n 80 km per uur vliegt hij over het water van visplek naar nest en terug. Soms hoor je op deze plekken  regelmatig een geluid dat lijkt op een steen vallend in het water. Dit kan duiden op een vissende ijsvogel.  In het verleden heb ik al diverse ijsvogels gezien en ook gefotografeerd  maar de ultieme foto is nog niet gelukt. Zal ook niet zo gemakkelijk zijn met mijn camera daar je ook niet al te dicht bij de vogel kan komen.  Bij de banen in Nederweert kwam bij de kijkhut regelmatig een ijsvogel uitrusten op 10 meter afstand. Helaas was ik er toen het mistig was maar toch een foto.










In de Straelensche hoek zag ik er een langs de beek


Aan de tangkoel zat er aan de kant, waar men niet mocht komen, ook altijd een ijsvogel te vissen.  ( zonder vergunning ? )











Op het ogenblik  heb ik een plek waar de ijsvogel broed. Ik heb er al een paar uurtjes op zitten. Vooral zitten omdat hij aan het broeden is. Een week geleden zijn er 2 jonge uitgevlogen en is de ijsvogel aan zijn volgende broed begonnen. Het is vooral zaak de ijsvogel niet te storen zodat hij, als beschermde vogel, rustig kan broeden en na 21 dagen  zijn jongen groot kan brengen. Ik zit rustig op afstand verdekt achter bomen en bladeren te wachten op actie.

De camera gericht op een tak waar hij regelmatig gaat zitten als hij even het nest verlaat om wat te eten. Met 50 x zoom kan je redelijke foto's maken van deze afstand. Ik had op internet foto's gezien van een professional.  Schitterend alleen niet voor mij. Deze foto's werden gemaakt met materiaal van meer dan 10.000 €. Als je zit te wachten maak je zelf wijs wat er zoal kan gebeuren.  Twee ijsvogels die elkaar voeren of aan het  paren zijn. Om de vogels niet te verstoren blijf ik niet te lang op de plek waar ze zitten.  Eerste avond een vijftal keren de ijsvogel gezien maar erg snel weer weggevlogen. Vandaag , zondagmorgen, na 3 kwartier verliet de ijsvogel het nest en vloog weg. Ik was ervan overtuigd dat hij spoedig terug zou komen en hopelijk op de tak voor het nest zou landen. En ja na 10 min lande hij op de tak. Hij bleef er ook even om wat rond te kijken waarna hij in het nest verdween. Ik heb wat foto's kunnen maken alleen de scherpte was niet optimaal. Ik ben toch tevreden.




Ik ben direct weggegaan om ze verder met rust te laten. De komende weken zal ik nog regelmatig aanwezig zijn om nog wat foto's te maken. Vooral als de ouders de jonge voeren zal er regelmatiger actie zijn. Tot later.












Met een visje voor het vrouwtje op het nest.





Geen opmerkingen:

Een reactie posten