zondag 16 februari 2014

STELTKLUTEN OP KLEIN VINK










Als je naam klein vink hoort denk je direct aan het bungalow park. Toch is dit een niet al te groot natuurgebied tussen het park en de hamert het bezoeken waard. Toen ik er voor de eerste keer in feb. 2011 kwam  was het gebied nog geheel anders ingericht dan op het ogenblik. Tussen door zandwinning ontstane plassen liep een weg. Vanuit deze weg kon je de vogels op deze plassen goed bekijken.
Vooral voor een beginnende Vogelaar was en is hier veel te zien. Hier heb ik mijn eerste grasmus gezien en mooie foto's van dichtbij gemaakt van de groenpootruiter of het witgatje. Ook zag ik van dichtbij de kleine plevier en de zomertortel. De plassen en omgeving bieden broedplekken voor de grauwe ganzen, bergeenden,dodaars, wilde eenden  en een groot aantal kleine vogels. Tot nu toe ben ik er 34 keer wezen  kijken en heb ik 52 verschillende soorten waargenomen en doorgegeven. In deze blog laat ik een klein aantal zien waarvan ik foto's heb gemaakt.









In mei 2012 werd er een steltkluut gemeld. Deze voor Nederland zeldzame vogel was neergestreken op klein vink. Doordat het er twee waren werd gehoopt dat deze steltkluten hier gingen broeden. En jawel half juni werden er 3 jongen gezien. De oudervogels lieten niemand door snelle duikvluchten dichterbij komen. De jongen groeide snel op en waren soms op zeer korte afstand te zien. Op 22 juli 2012 heb ik ze voor de laatste keer gezien , waarschijnlijk op weg richting  het zuiden.










In mei 2013 heb ik er weer 2 gezien maar omdat op dat ogenblik het hele terrein open lag en bulldozers af en aan reden waren ze zo weer weg. Hopelijk  komen ze nu het gebied, wat opnieuw  is ingericht, weer een bezoek brengen om te broeden.

Klein Vink een bezoek waard zeker
omdat het natuurgebied vogelvriendelijk
is ingericht.  









Geen opmerkingen:

Een reactie posten